Vilkår og betingelser

Kunden (du) og Bynatur AS (“vi” eller “oss”) er enige i betingelsene for det som er avtalt i reservasjonsbekreftelsen. Med mindre det er gjort egne avtaler, gjelder reglene som er fastsatt på denne siden. Dersom du har spørsmål til våre vilkår og betingelser ber vi om at du kontakter oss på e-post info@bynaturdrammen.no.

1. Reservasjon og bekreftelse

En reservasjon er bindende idet du har mottatt en reservasjonsbekreftelse. Dette kan gis muntlig, skriftlig eller via skjema/skjermbilde på nettsiden vår. Når du reserverer må du oppgi noen personopplysninger til oss. Det er viktig at du oppgir en korrekt e-postadresse slik at du mottar bekreftelse på reservasjonen fra oss.

2. Angrerett og avbestilling

Ved bestilling av våre tjenester har du ikke angrerett, jf. angrerettloven §22 bokstav m. I loven fremgår det at angretten ikke gjelder avtaler om “(…) tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester“, noe som gjelder alle våre tjenester.

Avbestillingsregler
Du kan avbestille og få refundert hele beløpet dersom det er mer enn 21 dager igjen til levering/innsjekk/oppmøte. Det er ikke mulig å endre dato for en bestilling dersom det er under 72 timer igjen til levering. En bestilling må brukes i inneværende sesong og kan ikke overføres til neste sesong.

Manglende oppmøte
Ved manglende oppmøte vil du ikke få refundert innbetalt beløp. Hvis det er avtalt etterskuddsvis betaling vil vi kunne kreve betaling for hele beløpet som fremkommer på reservasjonsbekreftelsen.

3. Våre forpliktelser

Dersom vi ikke kan gi deg det du har reservert skal du så snart som mulig informeres om dette. Du vil i så fall få tilbud om kostnadsfri endring av din reservasjon. Hvis det ikke lar seg gjøre vil du få full refusjon av innbetalt beløp.

Eksempler på tilfeller der vi ikke kan gi deg det som er avtalt er hvis vi mener at været er for dårlig til at det er forsvarlig å gjennomføre aktiviteten eller det er innført restriksjoner eller pålegg som gjør at vi ikke kan oppfylle det som er avtalt. I slike tilfeller kan vi komme til å måtte kansellere en bestilling på kort varsel. Med dårlig vær mener vi for eksempel tordenvær eller sterk vind (ikke regnvær).

4. Priser og betaling

Priser for våre tjenester finner du til en hver tid på våre nettsider og er inkludert merverdiavgift. Prisene kan endres uten forvarsel. For de fleste av våre tjenester gjøres betalingen som del av bookingprosessen. Vi tar forbehold om at det kan oppstå feil priser i forbindelse med teknisk svikt i bookingsystemet og forbeholder oss retten til å kansellere slike bestillinger.

Kortbetaling
Vi benytter Stripe som betalingsløsning og tar imot de betalingskortene som Stripe aksepterer. Dette inkluderer som et minimum Visa og Mastercard.

Vipps
Du kan også betale via Vipps til vårt nummer 600747. Når du velger Vipps som betalingsmåte er det ikke integrert/automatisk betaling, og du må manuelt sende inn en betaling til oss etter at bestillingen er sendt inn.

Bruk av gavekort
Har du mottatt gavekort kan dette brukes som betalingsmiddel når du booker våre aktiviteter. Dersom du får problemer med dette, kan du også ta kontakt med oss for å innløse gavekortet. Gavekort kan kun innløses i den aktiviteten det er utstedt for.

Rabattkoder
Rabattkoder er kun gyldig i det aktuelle tidsrommet som er opplyst. Noen rabattkoder er personlige eller forutsetter et medlemskap/kundeforhold/tilhørighet til en samarbeidspartner og vi forbeholder oss retten til å kansellere bestillinger som ikke er i tråd med dette. Rabattkoder kan ikke kombineres med andre rabattkoder og kan ikke benyttes når du kjøper gavekort.

5. Spesielle betingelser for overnatting i tretopptelt

5.1. Ankomst og avreise
Tidspunkt for ankomst og avreise kan variere og vi henviser til reservasjonsbekreftelsen og eventuell korrespondanse med oss for detaljer omkring dette.

5.2. Hund
Du må gjerne ta med hunden på tur, men det er ikke tillatt å ha hund inne i tretoppteltet eller i direkte kontakt med sovepose og liggeunderlag.

5.3. Sovepose og liggeunderlag leid av oss
Når du leier sovepose og liggeunderlag av oss skal dette kun brukes i tretoppteltet. Soveposen kommer med en lakenpose, som vi krever at du bruker. Du må gjerne ta utstyret ut for å lufte, men vi tillater ikke at det brukes utenfor teltet. Ved manglende bruk av lakenpose tilkommer et hygienetillegg på kr 400,- for rens av soveposen.

5.4. Værgaranti
Vi ønsker at du skal få en så fin opplevelse som mulig og tilbyr derfor værgaranti for våre overnattinger i tretopptelt. Dersom det melder dårlig vær (for eksempel mye regn, tordenvær eller vind) gir vi deg muligheten til å endre dato kostnadsfritt. Frist for å benytte seg av værgarantien er 24 timer før innsjekk.

6. Spesielle betingelser for guidet kanotur

Kanopadling er en vannaktivitet og det vil alltid være en mulighet for at du eller noe av det du har med deg havner i vannet. Du må derfor ta høyde for dette og vi oppfordrer deg til å ta med minst mulig av personlige eiendeler. Vi anbefaler at du har med et tørt skift som er pakket vanntett. Vi har med vanntette bager som har plass til en liten ryggsekk.

Guiden kan avvise en deltaker dersom vedkommende ikke følger instruksjoner fra guiden eller vurderes som ikke skikket til å delta.

6.1. Krav til deg som deltaker
Vi krever at du kan svømme og er komfortabel med å oppholde deg på/i vann. Eventuelle barn som ikke er svømmedyktige må være sammen med svømmedyktig voksen.

Det er ikke tillatt å være beruset.

6.2. Oppmøte og gjennomføring
Tidspunkt for oppmøte kan variere og vi henviser til reservasjonsbekreftelsen og eventuell korrespondanse med oss for detaljer omkring dette.

Underveis forventer vi at du holder følge med guiden og ikke stikker av på egenhånd. Dersom du ikke gjør dette vil bestillingen din automatisk omfattes av betingelsene for utleie (punkt 7).

6.3. Bekledning
Du må være kledd etter været og vi anbefaler lett treningstøy hvis det er sol og varmt. Hvis det er kaldt eller regner anbefaler vi ullundertøy og regnklær. Vi anbefaler lett fottøy (sandaler eller joggesko) som tåler å bli vått. Det gjør ombordstigning og ilandstigning mye lettere og tryggere.

6.4. Flytevest
Vi stiller med flytevest og krever at du bruker denne. Våre flytevester for de som kan svømme er beregnet for personvekt mellom 30 og 130 kg. For barn som ikke kan svømme eller som er usikre på svømmeferdighetene har vi redningsvester for barn ned til 10 kg.

Våre vester skal holdes unna åpen flamme og ikke brukes som sitteunderlag. Når man sitter på vesten blir flyteelementet komprimert og flyteevnen reduseres.

6.5. Dårlig vær
Været kan noen ganger være uforutsigbart og selv om det er godt vær når turen starter, kan det endre seg underveis. Guiden vil vurdere forholdene fortløpende, og kan bestemme at turen skal avsluttes tidligere enn planlagt stoppested.

Hvis værvarslet melder dårlig vær (for eksempel mye vind eller tordenvær) kan det være nødvendig å utsette eller avlyse kanopadlingen. I slike tilfeller kan vi måtte gi deg beskjed på kort varsel, og du vil få tilbud om å endre tidspunkt.

7. Spesielle betingelser for utleie

Dette punktet gjelder når du leier noe av oss, som ikke er en del av en organisert aktivitet.

7.1. Henting og levering
Tidspunkt for henting og levering kan variere og vi henviser til reservasjonsbekreftelsen og eventuell korrespondanse med oss for detaljer omkring dette.

Ved manglende tilbakelevering innen avtalt frist vil du bli belastet per påbegynte dag utover fristen. Dersom du ikke returnerer utstyret og vi må hente det påløper en kostnad på kr 1000,- + transportkostnader.

7.2. Rengjøring før tilbakelevering
Utstyr som leies skal rengjøres og tørkes før det returneres, med mindre noe annet er avtalt.

7.3. Skader og erstatning
Ved skader utover normal slitasje vil du bli belastet for de kostnadene vi har for å utbedre skadene. Dersom utstyret ikke kan repareres, vil du måtte erstatte utstyret i sin helhet.

7.4. Annet
Noe av utstyret vi leier ut kan kreve forhåndskunnskaper og vi kan komme til å be om at du dokumenterer at du har tilstrekkelig kompetanse til å bruke utstyret. Dette gjelder for eksempel utleie av kano.

8. Allemannsretten

Når du deltar i aktiviteter i regi av oss benytter du deg av allemannsretten, med de retter og plikter det medfører. Vi forventer at du opptrer i tråd med denne, samt gjeldende lover og lokale regler.

Selv om vi er en tilrettelegger og tilbyr utstyr og forbereder aktiviteter er det likevel du som kunde som er brukeren av allemannsretten. Dette betyr at dersom du forårsaker skade eller gjør noe som strider mot allemannsretten, vil det være du som kunde som må stå til ansvar for dette.

Hvis du ikke er kjent med allemannsretten eller trenger å friske opp kunnskapene, anbefaler vi at du gjør dette i forkant av våre aktiviteter. Du kan lese mer om allemannsretten hos Miljødirektoratet.

9. Sikkerhet

Opphold og aktivitet i naturen vil alltid innebære en liten risiko. For alle våre tjenester er det du som kunde som har ansvar for sikkerheten og at utstyret blir brukt på en riktig og forsvarlig måte.

Ved overnatting i tretopptelt henger vi opp teltet på et sted vi mener er sikkert og kontrollerer oppsettet før innsjekk. Du som kunde må likevel sjekke at alt er sikkert og at du er trygg på omgivelsene.

Ved kanopadling leverer vi ut alt utstyr i forskriftsmessig stand og instrurerer deg i riktig bruk, og forventer at du etterkommer dette.

Naturen er åpen for alle og du er selv ansvarlig for alt personlig utstyr som du har med deg. Vi tar ansvar for alle våre eiendeler.

10. Behandling av personopplysninger

Bynatur AS behandler personopplysninger om de som bruker tjenestene og produktene våre, og er behandlingsansvarlig for personopplysninger knyttet til bestillingen. Behandling av personopplysninger gjøres i henhold til vår personvernerklæring og du bes om å lese gjennom denne slik at du vet hvordan vi behandler personopplysninger og hvilke rettigheter du har i forbindelse med slik behandling.